طراحی اسم در UI

در طراحی ، هر عنصر در طرح نقش خود را ایفا می کند.این مقاله برای توضیح در مورد اصول طراحی اسم در UI وب و موبایل برای ایجاد یک نسخه کارامد و مؤثر نوشته شده است.

طراحی اسم در ui

عناصر طراحی اسم ضروری

برای ایجاد یک طراحی اسم پرمحتوا، باید آناتومی و فرایندهای ساخت طراحی اسم را یاد بگیرید. که در زیر به آن اشاره کردیم:

فونت و Typeface

امروزه بسیاری از طراحان از اصطلاحات “font” و “typface” به عنوان مترادف استفاده می کنند اما کاملاً درست نیست. بیایید آنرا اصلاح کنیم. typeface، یک سبک از طراحی است که شامل طیف کاملی از شخصیت ها در اندازه و وزن های مختلف است. از طرف دیگر ، یک فونت نمایش گرافیکی از متن است که معمولاً در یک typeface، اندازه و وزن خاص معرفی می شود. به عبارت دیگر ، یک typeface چیزی شبیه به یک خانواده است و فونت ها جزئی از آن هستند. این دو مورد موضوعات اصلی هستند که طراحان اسم برای ایجاد طراحی اسم زیبا و قابل خواندن مورد استفاده قرار می دهند. اطلاعات بیشتر در مورد typeface را به زودی ارائه خواهیم  کرد .

خط متوسط ​​و پایه

معمولا ، کاراکترهای typeface در یک خط مستقیم قرار می گیرند و ظاهر مرتبی دارند. ابزار اصلی کمک به طراحان برای این کار، میانگین خط و پایه است. نشانگری در بالا و دیگری قسمت پایین یک کاراکتر است. این خطوط امکان ایجاد حروف را هم فراهم می کنند. البته خطوط پس از اتمام کار طراحان در رابط ها پاک میشوند.

طراحی اسم خوب

اندازه گیری بخش ها (اندازه ، وزن و بلندی)

برای جدا کردن انواع مختلف اطلاعات و برجسته کردن نکات مهم، طراحان فونت هایی با وزن و اندازه متفاوت اعمال می کنند. وزن نوع معیاریست که چقدر شخصیت مهم است. اندازه ها معمولاً در اینچ ، میلی متر یا پیکسل اراِِئه می شوند. ارتفاع کاراکتر “x-height”  گفته می شود زیرا بدنه هر شخصیت بر اساس حرف “x” بنا شده است. این رویکرد باعث می شود آنها یکنواخت به نظر برسند. تفکیک عناصر کپی مانند عنوان ، زیر عنوان و بدنه با ایجاد این پارامترها آسان است.

طراحی اسم فاخر

Ascender و Descender

Ascender بخشی از حرف است که بالاتر از خط میانی میباشد ​​مانند حرف “b” یا “d”.

  Descender مخالف Ascender است. این بخشی است که در زیر پایه مانند “q” یا “g” گسترش می یابد.

طراحی اسم حرفه ای

فضای سفید

 فضای سفید همچنین یه عنوان فضای منفی نیز شناخته می شود  ، منطقه بین عناصر موجود در یک طراحی است. خوانندگان معمولاً از نقش بزرگ این فضا آگاه نیستند ، اما طراحان توجه زیادی به آن می کنند. در صورت عدم تعادل فضای سفید ،متن خوانی دشوار خواهد بود. به همین دلیل فضای منفی به اندازه هر عنصر طراحی اسم دیگر اهمیت دارد.

طراحی اسم ممتاز

هم ترازی

ایجاد طراحی اسم مؤثر چندان آسان نیست و شامل بسیاری از فرایندها است. به عنوان مثال ، تراز کردن عملی برای قرار دادن و توجیه متن است. در طی این مرحله ، طراحان قصد دارند دو یا چند قطعه متن را به طور تصادفی به یک ترکیب واحد تبدیل کنند.

طراحی اسم جاافتاده

پیگیری

فرآیند ردیابی شامل تنظیم فضا برای گروهی از شخصیتها است که یک کلمه و متن را تشکیل می دهند. یک طراح فاصله مناسب برای همه حروف را ایجاد کرده و باعث می شود متن از نظر خوانایی مطبوع و دلپذیر باشد. ردیابی مؤثر باعث می شود حروف در یک کلمه به راحتی قابل خواندن باشند.

طراحی اسم کارامد

هسته

Kerning کمی شبیه به ردیابی است اما هنوز یکسان نیستند. ردیابی به معنی فاصله بین همه شخصیت های قلم است در حالی که kerning روند تنظیم فضای بین دو بخش است. معمولاً برای موارد فردی وقتی یک طراح تصمیم می گیرد فاصله بین دو حرف خاص را تغییر دهد ، طبیعی تر به نظر می رسد.

طراحی اسم زیبا

ارتفاع

ارتفاع فاصله بین خط مقدم است. ارتفاع مناسب به خوانندگان کمک می کند تا به راحتی از یک خط متن به خط دیگر بروند و قطعات بزرگ متن را خوانا می سازد. در طراحی ، ارتفاع استاندارد ۱۲۰٪ اندازه نقطه فونت است اما می تواند با توجه به خصوصیات نوع تایپ متفاوت باشد.

طراحی اسم ناب

سلسله مراتب تایپی

مانند هر عنصر طراحی دیگر ، طراحی اسم باید ساختار یافته باشد. سلسله مراتب طراحی اسم سیستمی است که محتوای متن را به بهترین وجه برای درک کاربران ، قبل از هر چیز از طریق اصلاحات و ترکیب فونت ها، به بهترین شکل سازماندهی می کند. این هدف در ایجاد تضاد بین معنی دار ترین و برجسته ترین عناصر متن است که باید به متن اول و معمولی توجه شود. کنتراست با تنظیم عناصر طراحی اسم از جمله حروف متن ، فونت ، اندازه و رنگ و همچنین تراز کردن آنها ایجاد می شود.

طراحی اسم ویژه

سلسله مراتب تایپی با انواع متداول محتوای کپی مورد استفاده در طراحی UI ارائه می شود. آنها عناوین ، زیرنویس ها ،بدنه و موارد دیگر هستند. این عناصر کپی لایه های متمایز در طراحی ایجاد می کنند: اولیه ، ثانویه و سوم.
سطح اولیه کپی کردن مطالب شامل بزرگترین نوع مانند عناوین است. این تلاش می کند توجه کاربر را به محصول جلب کند. سطح ثانویه از عناصر کپی تشکیل شده است که به راحتی قابل اسکن هستند. این زیرنویس ها هستند که به کاربران امکان می دهند به سرعت از طریق محتوا حرکت کنند. و سطح سوم طراحی اسم شامل متن بدنه و سایر اطلاعات است. اغلب با نوع کوچک ارائه می شود اما باید به اندازه کافی قابل خواندن باشد. لایه های طراحی اسم به کاربران کمک می کنند تا مطالب را به تدریج بدون قدم و بدون تلاش یاد بگیرند و در محصول دیجیتال گرایش پیدا کنند.

طراحی اسم

طراحی اسم را نمی توان در یک روز آموخت. مستلزم مطالعه و پشتکار مداوم است.

منبع : tubikstudio

اشتراک مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *